La Tarom se fac angajari si se plateste bonus de performanta
Supravietuirea companiei nationale aeriene este pusa sub semnul intrebarii. Desi managementul privat are cateva luni laTarom, deciziile de redresare se lasa asteptate.
Noul director general si consiliul de administratie (CA) nu au prezentat inca planul de management pentru companie, mai mult, refuza discutiile cu sindicatele. In tot acest timp, a aparut o noua organigrama care include cateva posturi de conducere, dupa cum sustin sindicatele. "Nu se respecta dialogul social, iar consiliul de administratie, contrar legislatiei si contractului colectiv de munca, lucreaza mai putin eficient. Nu s-a respectat organigrama si s-au creat cateva posturi calde".
Potrivit acestora, noul CA este total neperformant. "Nimeni din consiliul de administratie nu are legatura cu aviatia, nu cunoaste domeniul. Este ciudat cum au fost alesi desi de pe lista scurta faceau parte persoane cu experienta, precum Demetriade si Dumitrescu (n.red fosti directori ai Tarom, cu rezultate bune pe durata mandatului). Acestia nu s-au regasit pe lista scurta a celor pentru consiliu", spune Aurel Curdov, secretatul general al Sindicatului National Tehnic Tarom, mentionand ca desi sunt mai multe luni de cand CA are membri noi, reprezentantii sindicatelor nu au avut ocazia sa-i cunoasca, potrivit capital.ro.
Potrivit lui Bogdan Hossu, fostii membri ai CA Tarom primeau o prima de participare la sedintele consiliului in valoare de 50 de lei. In prezent, fiecare membru al CA primeste 500 de euro pe fiecare sedinta. De la instalarea noului consiliul au avut loc 7 sedinte (din care una saptamana trecuta) si cinci comitete. "Am incercat sa participam la intalniri, dar nu am reusit . Pascariu (n.red Dan Pascariu – presedintele consiliului de administratie) nu ne-a primit si nu face altceva decat sa ne certe cand noi vrem doar sa atragem atentia asupra a ceea ce se intampla in aceasta companie", completeaza Cristian Voinea, presedintele sindicatului de exploatare tehnica aeronave. Acesta a mentionat de noile angajari la Tarom, mai exact un director de resurse umane, unul financiar, de marketing etc. Mai mult, se pare ca actualul consiliu de administratie si-aridicat la finalul lui 2012 bonus-ul de performanta, care dupa cum spun sindicatele, s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro.
"Vrem sa tragem un semnal de alarma cu privire la viitorul TAROM, deoarece la sfarsitul anului 2009 existau in conturile companiei (n.red – contul de investitii al companiei) 400 milioane de euro, iar la ora actuala nu mai sunt decat aproximativ 100 de milioane euro. Niciunul dintre cei care s-au aflat de-a lungul ultimilor ani in functii de conducere nu a fost tras la raspundere pentru sumele care nu se mai regasesc in conturi", au mai spus liderii de sindicat. Reprezentantii sindicatelor mai sustin ca noua conducere nu a stabilit nici macar rutele pe care vor zbura in vara.
Luna aceasta, directorul general al Tarom, Christian Heinzmann, a prezentat CA-ului noul plan de management al companiei. Acesta a fost respins, iar managerul are doua saptamani la dispozitie pentru a prezenta un altul nou. Surse au declarat pentru Capital ca acest plan viza retragerea Tarom din Sky Team, respectiv din IATA. Se vorbeste, de asemenea, de concedierea a 600 de angajati (la ora actuala Tarom are peste 2.100 ), dar si de vanzarea unor aeronave aflate in posesia Tarom. "Se va intampla exact ca in cazul Oltchim, Malev, CFR", prevestesc sindicatele care atentioneaza asupra unei alte masuri pe care ar urma sa o ia noua conducere si, anume, externalizarea serviciului tehnic. " Un astfel de demers ar duce in mod sigur la faliment, asa cum s-a intamplat de altfel si in cazul MALEV-ului. A externalizat tehnicul", spune Curdov. Sindicalistii sunt de parere ca actualul director general, singurul din noul management privat care a mai avut legatura cu aviatia, va avea viata scurta la conducerea companiei nationale aeriene.
De asemenea, un lucru care trebuie mentionat este faptul ca in Programul Operational Sectorial Transporturi nu exista o axa prioritara care sa priveasca zona de aviatie, ceea ce impiedica dezvoltarea companiilor aeriene si a aeroporturilor. "Din acest punct de vedere, Romania reprezinta o exceptie, dupa cum afirma sindicatele, toate celelalte state UE avand o axa prioritara pe acest segment. Pana la declansarea unei greve sunt pasi lungi, insa principalul nostru obiectiv este de a avea un dialog social cu actualul Consiliu de Administratie", conchide Aurel Curdov.