Transporturile aeriene din Europa de Est au intrat in criza

Transporturile aeriene din Europa de Est au intrat in criza
Turbulentele de pe pietele financiare din zona euro provoaca cea mai grava criza de pana acum pentru transporturilor aeriene din Europa Centrala si de Est, austeritatea, cresterea preturilor la carburanti si pierderile marilor companii de profil afectand sever operatorii de stat din regiune.
 
Din Balcani pana in tarile baltice, masurile de austeritate au venit in paralel cu o crestere puternica a preturilor carburantilor, in timp ce Comisia Europeana nu mai tolereaza subventii si ajutoare de stat in domeniul transporturilor aeriene.
 
In acelasi timp, grupuri precum Air France-KLM, Deutsche Lufthansa sau IAG (British Airways, Iberia), cele mai mari companii de transporturi aeriene din Europa, evita investitiile pentru moment, concentrandu-se pe reducerea pierderilor "acasa" si pe plata datoriilor acumulate in urma unei perioade de consolidare, marcata de mai multe fuziuni la nivel inalt, potrivit unei analize Bloomberg, citate de Mediafax.
 
Astfel, pentru Joe Cook, consultant de relatii cu publicul la Praga, cea mai dificila provocare ridicata de o calatorie de business in Bulgaria este gasirea unei rute aeriene catre Sofia. Czech Airlines a renuntat la zborurile directe catre Sofia, astfel ca pasagerul trebuie sa calatoreasca via Viena sau Munchen, de doua ori mai scump si de doua ori mai indelungat.
 
Numeroase state est-europene se confrunta cu situatii asemanatoare, reducerea cheltuielilor publice in paralel cu absenta investitiilor private fortand companiile aeriene de stat sa-si reduca activitatea, noteaza Bloomberg.
 
"Costurile de zbor au crescut, iar variantele aflate la dispozitia calatorului sau redus. Incepi sa te gandesti: «Am intr-adevar nevoie sa merg acolo?»", comenteaza Cook, a carui companie, Cook Communications, reprezinta printre altele grupul suedez Saab si producatorul de carbune New World Resources.
 
Criza din industria est-europeana a transporturilor a devenit evidenta la inceputul acestui an, cand operatorul ungar de transporturi aeriene Malev, controlat de stat, si-a incetat operatiunile dupa 66 de ani de activitate, dupa ce Uniunea Europeana a impus recuperarea unui ajutor de stat de la companie, impiedicand guvernul sa acorde noi subventii.
 
Disparitia Malev a redus traficul de pasageri la Budapesta cu 36% si a provocat 200 de disponibilizari.
 
Din moment ce numeroase rute, precum Belgrad sau Damasc, nu sunt deservite, "este greu sa se vorbeasca despre un rol de hub in acest moment", spune Mihaly Hardy, purtator de cuvant al aeroportului de la Budapesta.
 
Grupul irlandez Ryanair Holdings, cel mai mare operator low-cost din Europa, a deschis o baza de operatiuni la Budapesta pentru a acoperi golurile, insa a anuntat in noiembrie ca va reduce cu 40% numarul de zboruri din cauza costurilor prea ridicate.
 
Czech Airlines a suspendat zborurile din Praga catre Belgrad, Zagreb si Ljubljana, in timp ce operatorul leton AirBaltic a renuntat la rutele Belgrad si Dubai.
 
"Operatorii platesc pretul greselilor de management financiar. Guvernele care in trecut pompau bani in aceste companii din ratiuni politice si de prestigiu au acum probleme cu banii, si niciun operator comercial nu va interveni fara ca investitia sa fie viabila", remarca un analist financiar ceh.
 
Jozsef Varadi, directorul general al Wizz Air (Ungaria), cea mai mare companie aeriana de tip discount din Europa de Est, a afirmat ca operatorii de stat sunt "foarte vulnerabili" din cauza prezentei relativ restranse pe piata, ca operatiuni si influenta, dar si managementului slab si ineficientei.
 
"Daca ar fi fost vorba strict de conditiile din piata, niciuna dintre aceste companii nu ar zbura astazi. Au fost salvate de guverne. Intrebarea este cat timp vor mai putea zbura", comenteaza Varadi pentru Bloomberg.
 
Guvernele din regiune cauta investitori pentru a privatiza operatorii aerieni neprofitabili, in timp ce pasagerii incep sa se reorienteze catre alte variante de calatorie, mai ieftine sau mai de incredere.
 
Eforturile de a vinde Czech Airlines au esuat in 2009. De atunci, guvernul de la Praga a adaptat compania la noile conditii de piata. Flota si personalul au fost reduse, iar activitatile au fost concentrate pe rute eficiente, in principal destinatii din Rusia.
 
In prezent, grupul sud-coreean Korean Air Lines Co. ia in calcul o oferta pentru Czech Airlines.
 
In Polonia, PolskieLinie Lotnicze Lot SA (LOT), cel mai mare operator de stat din regiune, in pierdere din 2007, a pierdut in luna iunie un potential investitor dupa ce grupul Turkish Airlines s-a retras din negocieri din cauza legislatiei UE care reglementeaza investitiile straine la compaini strategice.
 
In pragul primei recesiuni din Polonia din ultimele doua decenii, LOT incearca sa vanda participatii la diverse companii din grup si sa gaseasca cumparatori pentru operatiunile de catering, casino si carburanti.
 
In Romania, Guvernul s-a angajat fata de FMI, in cadrul acordului de precautie aflat in derulare, sa vanda participatii detinute de stat la companii strategice, inclusiv la Tarom (20%), si sa introduca management privat la unele societati de stat. Prima companie unde a fost instalat management privat este Tarom.