Probleme pentru colosii aerului din Europa de Est
La doar cateva zile dupa ce a aprobat pentru operatorul aerian national, colosul LOT Polish Airlines, imprumuturi de urgenta de 127 milioane dolari, guvernul polonez a anuntat ca va restructura compania la jumatate pentru a o readuce pe profit.
Chinurile unuia dintre cei mai vechi operatori aerieni din lume sunt doar un episod din tragedia transportatorilor aerieni fanion din Europa de Est, o tragedie in care managementul defectuos si scrupulele Bruxellesului pateaza ceea ce candva era mandria natiunilor si care pentru societate se traduce prin locuri de munca pierdute, potrivit Ziarul Financiar.
Chinurile unuia dintre cei mai vechi operatori aerieni din lume sunt doar un episod din tragedia transportatorilor aerieni fanion din Europa de Est, o tragedie in care managementul defectuos si scrupulele Bruxellesului pateaza ceea ce candva era mandria natiunilor si care pentru societate se traduce prin locuri de munca pierdute, potrivit Ziarul Financiar.
Dupa ce Malev din Ungaria s-a prabusit la inceputul anului trecut din cauza unei decizii a Comisiei Europene, singura solutie pentru LOT si pentru TAROM, operatorul aerian fanion al Romaniei, pare sa fi ramas privatizarea. Bulgaria Air este privatizat inca din 2006, dar rezultatele financiare nu sunt incurajatoare.
Din datele disponibile, compania a reusit sa incheie anul 2011 cu profit, dar la acesta a contribuit enorm contabilizarea unor despagubiri de la un operator de turism care a falimentat.
Guvernul de la Varsovia, care detine 93% din actiunile LOT, a anuntat ca va incerca salvarea companiei cu un plan de restructurare, dupa implementarea caruia ar putea urma privatizarea operatorului aerian, scrie The Wall Street Journal. Dar premierul Donald Tusk a subliniat ca executivul nu este dispus sa salveze cu orice pret LOT. Directorul executiv al companiei, Marcin Pirog, a fost concediat la putin timp dupa ce transportatorul a cerut ajutor de la stat.
Mai putine avioane si mai putin personal
Planul de restructurare prevede reducerea cu 30% a personalului, cedarea a aproape jumatate din flota catre companii de leasing si concentrarea doar pe cele mai profitabile rute si pe avioanele cu cea mai mare eficienta din punct de vedere al costurilor. O alta companie aeriana, Eurolot, controlata tot de guvern, va prelua rutele interne si o parte din cele europene ale LOT, au spus oficialii guvernamentali.
Ministrul trezoreriei Mikolaj Budzanowski n-a ezitat insa sa aminteasca ca "in decembrie, LOT a devenit primul transportator care efectueaza zboruri cu avioane Boeing 787 Deamliner (cel mai modern model din categoria sa - n.r.)". Aceasta aeronava va fi utilizata pentru curse catre Asia, in principal spre China si Japonia, si catre SUA.
Pentru a supravietui, LOT a renuntat la o parte din active, a vandut din cladirile de birouri si hoteluri si actiuni de la companii listate pe care le-a primit de la guvern. Transportatorul discuta vanzarea participatiei pe care o avea la Eurolot catre o agentie controlata de stat. De asemenea, luna trecuta LOT a vandut actiuni pe care le detinea la Petrolot, un operator de combustibil pentru aeronave, catre compania petroliera PKN Orlen, de asemenea controlata de guvern.
Pierderile inregistrate anul trecut de compania poloneza s-ar putea cifra la 200 milioane de zloti sau 63,7 milioane dolari, echivalentul a jumatate din imprumutul primit in decembrie. Insa pentru a fi salvat, transportatorul, care merge in pierdere din 2008, ar putea avea nevoie de pana la un miliard de zloti, noteaza Financial Times.
LOT a avut pierderi de 145 milioane zloti in 2011 si de 164 milioane zloti in 2010. Guvernul a facut anul trecut o noua tentativa, fara succes, de a vinde compania. Turkish Airlines a fost interesata, dar a decis sa renunte deoarece regulile UE interzic ca proprietarul sa fie strain, iar guvernul a incercat sa atraga Air China, potrivit Bloomberg.
Tragedia Estului
Si alti operatori aerieni din Europa Centrala si de Est sunt in pericol. Bruxellesul a aprobat recent un program de restructurare de 100 milioane euro pentru CSA Czech Airlines, oferita spre vanzare catre Korean Air si Qatar Airlines.
Companiile regionale se confrunta cu probleme de aceeasi natura, precum piata interna redusa, prea putine rute lungi profitabile, competitie acerba din partea operatorilor low-cost si preturi in crestere la combustibili. Air Baltic din Letonia cauta un partener care sa cumpere jumatate din companie.
Serbia, care de cativa ani incearca sa vanda JAT Airlines, ar putea injecta pana la 180 milioane euro pentru a face transportatorul mai atractiv pentru investitori.
De asemenea, ministrul estonian al economiei a anuntat ca inchiderea Estonian Air este "o optiune". Colapsul Malev a venit dupa ce Comisia Europeana a obligat compania sa ramburseze ajutorul dat de guvern.
"Operatorii aerieni platesc pretul pentru gestionarea financiara gresita. Guvernele care inainte injectau bani din motive politice si de prestigiu au ramas acum fara resurse", a explicat Tomas Mencik, analist la firma de brokeraj Cyrrus.
In Romania, Guvernul s-a angajat fata de FMI, in cadrul acordului de precautie aflat in derulare, sa vanda participatii detinute de stat la companii strategice, inclusiv la Tarom (20%), si sa introduca management privat la unele societati de stat. Prima companie unde a fost instalat management privat este Tarom.