Managementul TAROM ia in calcul vanzarea tuturor aeronavelor actuale si inchirierea altora, dar si iesirea din Sky Team si IATA

Managementul TAROM ia in calcul vanzarea tuturor aeronavelor actuale si inchirierea altora, dar si iesirea din Sky Team si IATA
Daca actualul director general al TAROM, Christian Heinzmann ramane in functie pana la finalul manadatului (octombrie 2016), planul sau de management – care se presupune ca va redresa compania – vizeaza inlocuirea actualei flote cu una noua, pentru care este luata in calcul o colaborare cu Mitsubishi.
 
Potrivit lui Heinzeman, japonezii sunt dispusi la un schimb cu Tarom, mai exact, vor prelua avioanele vechi pentru care vor oferi la schimb unele noi, produse de Mitsubishi si neoperate, inca, de niciun alt operator aerian. Practic, Tarom va fi prima companie care le va utiliza, potrivit capital.ro. La pachet cu avioanele se va oferi trainingul pilotilor si asigurarea licentei pentru aceste aeronave, service-ul si mentenanta lor. Ar fi de mentionat faptul ca Tarom are aproape toate aeronavele in proprietate, iar contractul cu Mitsubishi sau oricare alt producator va presupune un leasing operational.
 
"Intentionam sa incheiem un contract cu un mare producator, de la Airbus la Boeing, Embraer sau Mitsubishi pentru inlocuirea flotei actuale. Urmarim o standardizare a flotei, printr-un contract de leasing operational. De exemplu, Mitsubishi are un nou tip de avion si compania ar fi dispusa sa incheie un astfel de contract cu ei. Sper ca in 2014 sa luam o decizie din optiunile pe care le avem si sa semnam contractul", a explicat Heinzmann.
 
Noile avioane ale producatorul japonez sunt configurate cu putin peste 100 de locuri, ceea ce face imposibila operarea curselor long courier cu ele. Practic, cu noile aeronave se urmareste pastrarea, mai mult sau mai putin, a actualelor rute ale Tarom, excluzandu-se pentru moment zboruri de lunga durata. 
 
In afara aliantei
Tot in planul de management al noului director este inclusa si posibilitatea ca Tarom sa renunte la apartenta la alianta Sky Team (in care a intrat in 2010), lucru care ar costa compania 3,5 milioane de euro, dar si programul IATA. Potrivit lui Heinzemann, contractele cu Sky Team si cu IATA sunt destul de costisitoare pentru operatorul national care este pus in situatia de a fi redresat. "Costurile sunt foarte mari. Sa ne uitam la Wizz Air si Ryanair care nu sunt in aliante si le merge bine", spune managerul.
 
Se poarta negocieri cu mai multi furnizori si parteneri, astfel incat, renegocierea unor contracte mari sa fie cat mai avantajoasa pentru Tarom. "Acum renegociem cele 30 - 40 de contracte ale companiei, de la cele cu OMV si BP, la contractele cu Alpha Rocas, pentru catering, si Globe Ground pentru servicii la sol, la contractele pentru sistemul de ticketing, care este extrem de costisitor. Cred ca prin renegociere vom face economii de cateva milioane de euro", a spus Heinzemann.
 
Tot ca o masura de redresare, noua conducere ia in calcul externalizarea unor servicii, inclusiv al serviciului tehnic care ar putea fi un centru de cost separat de companie. "Centrul tehnic este mina de aur pentru Tarom. Luam in calcul sa fie un centru independent de companie, astfel incat Tarom sa faca lucrari de mentenanta pentru alte companii", a explicat managerul.  
 
Primii pasi
Pana la adoptarea si implementarea noilor masuri, primele schimbari la Tarom vizeaza rutele. Din luna martie, odata cu orarul de vara, se introduce o cursa directa Bucuresti-Praga, operata in code share cu CSA. De asemenea, vor fi introduse, printre altele, curse de la Iasi la Londra si Paris, iar Aman si Beirut vor fi operate direct, fara escala. De asemenea, capacitatea pentru Amsterdam va creste, iar cursa catre Lyon va fi scoasa din orarul de zbor. Heinzemann este pentru intensificarea curselor si utilizarea mult mai eficienta a aeronavelor, lucru pe care mizeaza in noul plan de management. "Aeronavele trebuie sa zboare mai mult. Productivitatea este mica, iar veniturile pe fiecare aeronava sunt prea mici", subliniaza directorul Tarom.
 
Acesta a mai mentionat ca vor mai fi inchise birourile din cateva capitale europene, dar si ca situatia companiei este complicata. Managerul face referire la birocratia care i-a creat destule probleme. "Daca vom continua sa lucram sub legea romana privind achizitiile publice este posibil ca intr-o luna sa avem mari probleme in desfasurarea activitatii. Plafonul pentru care trebuie organizata licitatie, de peste 15.000 de euro, este absurd in aviatie. Ganditi-va ca se strica motorul la o cursa, cum putem functiona daca suntem obligati sa facem licitatie. Sper ca impreuna cu Comisia Europeana sa rezolvam aceasta problema", conchide acesta.
 
Intrebat daca considera ca va ramane in functie pana la finalul mandatului, Heinzemann a spus ca daca planul sau de management nu va fi aprobat la finalul saptamanii viitoare, probabil va pleca din companie. "Imi doresc sa redresez Tarom si sa fiu pana la final ca sa facem o treaba buna".