Inventie revolutionara: primul scanner de avione, creat de romani

Inventie revolutionara: primul scanner de avione, creat de romani
Primul sistem din lume de radiografiere a avioanelor a fost conceput de catre cercetatori romani de la MB Technology, fapt ce reprezinta o revolutie pentru securitatea aeroportuara. In acest moment, dupa ce a fost patentat, sistemul care se va numi "Roboscan 2M Aeria" se afla in faza de realizare a prototipului.
 
Aflat la o conferinta organizata de Departamentul de Stat al SUA, in urma cu cativa ani, Mircea Tudor a fost intrebat, intr-o pauza, daca tehnologia de scanare dezvoltata pentru camioane poate fi folosita si in aviatie, potrivit qmagazine.ro. Miza era si este uriasa, intrucat avioanele private pot face transporturi cu produse de contrabanda sau alte materiale interzise foarte usor, profitandu-se de sincopele legislative din domeniu. Intors acasa, Mircea Tudor a transpus doleanta intr-un proiect la care 15 cercetatori de la MB Technology au lucrat in secret trei ani.
In acest moment, sistemul de importanta strategica pentru securitatea aeroportuara a inceput sa primeasca aprecieri, precum cele venite din partea sindicatului international al pilotilor privati, si se asteapta cu mare interes realizarea prototipului intr-un interval de aproximativ sase luni. Pentru ca s-a intrat intr-o faza accelerata pentru producerea sistemului, echipei initiale de cercetatori i s-au mai adaugat cinci membri. "Deja am primit solicitari de a vinde patentul sau de a realiza un parteneriat pentru dezvoltarea produsului cu o mare companie americana, pe cheltuiala acesteia, dar am ambitia de a-l face aici si sa fie inscris pe el «Made in Romania». Echipa noastra are puterea de a face acest lucru. Abia apoi suntem deschisi la discutarea unor colaborari", spune Mircea Tudor de la MB Technology.
 
"Aeria foloseste experienta celor trei generatii ale «Roboscan». Daca pentru varianta initiala am avut sase milioane de euro, iar variantele ulterioare au mai costat alte patru milioane, pentru sistemul de radiografiere a aeronavelor vorbim despre un buget de cinci milioane de euro", face calculele omul de afaceri Mircea Tudor. Finantarea unor programe de acest gen este foarte dificila in Romania. De exemplu, desi patentul de inventie valoreaza foarte mult pe plan international, presedintele MB Technology spune ca bancile din tara noastra nu le iau in considerare drept garantie. "Bancile finanteaza proiecte post-contract, proiecte de cercetare – niciodata", afirma Mircea Tudor. Totusi, gratie succesului cu "Roboscan", MB Technology a ajuns sa aiba active de aproape 20 de milioane de euro si isi poate sustine mai departe proiectele. O alta varianta ar fi participarea la competitiile prin care statul finanteaza cercetarea. Aici, insa, potrivit inventatorului "Roboscan", exista o mare discrepanta intre proiectele sustinute de reprezentantii economiei reale si cei din lumea academica romaneasca, acestea din urma, de multe ori foarte abstracte, ca?tigand concursurile de profil. In contradictie cu obiceiurile romanesti, Mircea Tudor da exemplul competitorilor sai din China, care au chiar langa companie o universitate ce lucreaza intens la programele de cercetare, ajutandu-i enorm. Presedintele MB Technology este nevoit sa fie el cel care lupta cu inertia universitara. "90 la suta din fondurile publice pentru cercetare se risipesc fara sa aduca valoare adaugata in economia reala", atrage atentia Mircea Tudor.