TAROM tinteste recastigarea pozitiei de lider pe piata transportului aerian din Romania si intrarea pe profit din 2015

TAROM tinteste recastigarea pozitiei de lider pe piata transportului aerian din Romania si intrarea pe profit din 2015
Planul de management al companiei TAROM a fost aprobat in sedinta Consiliului de Administratie din data de 11 martie 2013. Obiectivul general al planului de management este transformarea companiei TAROM intr-o companie profitabila si sustenabila financiar pe termen lung, prin imbunatatirea rezultatului contabil al companiei in medie cu 100 milioane RON in fiecare an si atingerea de profit incepand din anul 2015.
 
“TAROM este o companie valoroasa, care dispune de un potential incontestabil de profitabilitate datorita numeroaselor atuuri, printre care renumele brandului si istoria indelungata, calitatea de companie aeriana nationala, cota de piata semnificativa, personal specializat, profesionist, care manifesta loialitate fata de brand si atasament fata de companie, siguranta operatiunilor si punctualitatea in operare, resurse financiare semnificative si lipsa datoriilor restante”, a adaugat Christian Heinzmann, Director General Executiv al companiei TAROM.
 
Planul de management prevede in medie o imbunatatire anuala a rezultatului cu aproximativ 100 mil. RON, pornind de la o pierdere preliminara si neauditata de 236 mil. RON in 2012 pana la obtinerea unui profit de 173 mil. RON in 2016.
 
„Am revizuit situatia companiei intr-un mod foarte onest si suntem convinsi ca putem atinge rezultatele pe care ni le-am propus. Fiecare decizie va fi luata in baza unor analize financiare foarte detaliate. Dincolo de obtinerea unui rezultat financiar pozitiv in 2015, pentru noi este importanta sustenabilitatea financiara a companiei pe termen lung, acesta fiind de fapt adevaratul obiectiv al mandatului nostru”, a declarat Michael Moriaty, Chief Financial Officer al companiei TAROM.
 
Planul de management prevede urmatoarele actiuni cheie:
 
Optimizarea politicii comerciale a companiei
 
Pentru a indeplini principalul obiectiv al companiei, acela de a atinge profit in 2015, este necesara introducerea unei noi politici comerciale, mult mai dinamice si mai proactive. Toate prioritatile companiei sunt centrate pe nevoile clientilor, astfel incat proiectele din zona comerciala au ca scop cresterea gradului de incarcare pentru a atinge normele standard din industrie, revizuirea orarelor si a retelei de zboruri in functie de cererea existenta pe piata, diversificarea si imbunatatirea serviciilor, diversificarea pachetelor turistice oferite.
 
TAROM va introduce un sistem automat de gestionare a profitabilitatii rutelor si va implementa un nou mecanism, mult mai eficient, de stabilire a preturilor.
 
Armonizarea flotei si alinierea capacitatii la cererea de pe piata
 
Flota curenta  a companiei TAROM consta intr-o colectie disparata de avioane cu diferite capacitati, cu costuri mari de intretinere si operare, care nu permit alocarea capacitatilor in functie de cerintele pietei. Pentru armonizarea flotei va fi elaborata o documentatie de licitatie care va permite discutii cu toti marii producatorii de aeronave, iar decizia privind noul furnizor va fi luata in cel mai scurt timp posibil. Oricare dintre marii producatori poate oferi o flota care sa genereze economii semnificative in costurile de operare si de consum de combustibil in raport cu flota actuala a companiei.
 
Acoperirea riscului valutar
 
Avand in vedere volatilitatea leului fata de monedele internationale, precum dolarul american si euro, compania este expusa in mod considerabil la fluctuatiile cursului de schimb valutar de pe piata, deoarece genereaza in mare parte venituri exprimate in lei sau euro, in timp ce o mare parte a costurilor este exprimata in dolari americani. In fiecare luna, TAROM are un excedent de euro si un deficit de dolari americani. Pentru eliminarea pierderilor mari generate de aceasta situatie, vor fi luate, in cel mai scurt timp, masuri de acoperire a riscului, dupa evaluarea cerintelor de flux de numerar in functie de moneda.
 
Optimizarea eficientei achizitiilor
 
TAROM a elaborat o noua varianta, imbunatatita, a regulamentului intern de achizitii, pentru asigurarea unor procese de achizitie mai transparente si mai eficiente, care sa raspunda necesitatilor comerciale ale companiei. Intrarea in vigoare a modificarilor OUG nr. 34/2006 la 01.01.2013, modificari aduse prin intermediul OUG nr. 77/2012, si catalogarea TAROM drept autoritate contractanta reprezinta un dezavantaj competitiv de natura sa rigidizeze si chiar sa blocheze activitatea companiei.  Mai mult decat atat, TAROM nu intruneste conditiile pentru a fi autoritate contractanta, conform directivelor europene in vigoare, astfel ca au fost intreprinse deja demersurile necesare pentru exceptarea TAROM de la aceasta ordonanta, iar Ministerul Transporturilor a oferit companiei suportul necesar in sustinerea acestui demers. Se estimeaza exceptarea TAROM de la aplicarea acestei legi in cel mai scurt timp, urmand ca pe  viitor compania sa aplice regulamentul intern de achizitii, pentru a putea activa in conditiile concurentiale specifice industriei de transport aerian.
 
Comitetul pentru Supravegherea Achizitiilor, organizat la nivelul Consiliului de Administratie, va superviza si monitoriza modul de desfasurare a achizitiilor.
 
Renegocierea contractelor existente
 
Se vor negocia noi polite de asigurare, imbunatatite, pentru aeronave, pentru a reduce costurile. Vor fi demarate renegocierile tuturor politelor de asigurare ale companiei atunci cand va sosi momentul reinnoirii acestora pe parcursul anului 2013, respectand insa procedurile de conformitate, deoarece se considera ca exista o marja susbstantiala de imbunatatire a ratelor. Conducerea considera ca sunt posibile imbunatatiri ale costurilor atat cu politele de asigurare a aeronavelor, cat si cu asigurarile de beneficii ale angajatilor.
 
A fost demarata renegocierea contractelor cu furnizorii majori ai companiei. Conducerea companiei a obtinut deja discount-uri de 5% pana la 10% in cazul a 12 contracte, generand reduceri de costuri de aproximativ un milion USD anual. Vor fi continuate renegocierile cu restul de furnizori ai companiei in urmatoarele luni.
 
Noua politica de alimentare cu combustibil
 
Va fi introdusa o noua politica de alimentare cu combustibil, care va avea ca efect reducerea costurilor si realizarea de economii de 5 pana la 10% pe an. Avand in vedere ca 30% din costurile operationale totale sunt reprezentate de cheltuielile cu combustibilul, trebuie introdusa o noua metoda de inregistrare si masurare a combustibilului, care include actiuni tehnice specifice ce au ca efect reducerea consumului de combustibil, cu repectarea tuturor normelor de siguranta in vigoare.
 
Reducerea stocului de piese existente
 
Vor fi luate masuri de reducere a stocurilor de piese pentru generarea de numerar, prin proceduri controlate si planificate, pentru a elimina piesele neutilizate sau utilizate rar, eliberand spatiul si deblocand numerar din capitalul blocat in prezent in aceste stocuri. Aceasta actiune va incepe imediat si va fi continuata pe parcursul urmatoarelor 6 luni. Tinta este eliberarea cu 15% anual a stocurilor existente.
 
Program de retragere voluntara
 
Incepand din aceasta luna se va implementa un program de retragere voluntara a personalului, care se va efectua conform unor masuratori si in mod controlat. Acest program se va desfasura pe toata durata anului 2013  si va fi revizut la sfarsitul anului pentru a vedea daca este nevoie sa fie prelungit si in anul 2014. Obiectivul acestui plan este reducerea lunara a personalului astfel incat operatiunile companiei sa nu fie afectate sau intrerupte. Obiectivul este ca pana la sfarsitul anului personalul companiei sa fie redus cu 10%.
 
Optimizarea beneficiilor SkyTeam
 
Trebuie luate masuri imediate de revizuire si imbunatatire a pozitiei TAROM in cadrul aliantei, in vederea optimizarii oportunitatilor de marketing si generare de venituri. Aceasta activitate va fi desfasurata pe parcursul anilor 2013 si 2014. TAROM trebuie sa exploateze oportunitatile oferite de SkyTeam prin extinderea retelei de cooperare cu partenerii din alianta, operarea de noi rute care pot prezenta un interes real pentru parteneri, participarea mai activa la procesul decizional SkyTeam si protejarea intr-un mod mult mai eficient a intereselor comerciale ale companiei TAROM.
 
Migrarea catre o platforma IT comuna
 
Exista in prezent numerosi furnizori si numeroase sisteme interne de IT, iar utilizarea de furnizori terti a devenit extrem de costisitoare, in special in cazul sistemelor comerciale (vanzari, ticketing si distributie) si de contabilitate. Migrarea catre o platforma IT comuna va simplifica modul de lucru si va permite utilizarea de tehnologie moderna la costuri de aproximativ 20% din costurile actuale. Procesul de licitatie si decizia selectarii unui furnizor unic vor fi luate pe parcursul anului 2013. Migrarea la o platforma unica va avea in vedere toate sistemele de IT utilizate de companie, de la sistemele de management al echipajelor, introducerea de module e-commerce, sistem de rezervari, sistem de control plecari, sistem de optimizare venituri. Migrarea se va efectua treptat si se vor asigura functionalitatea si securitatea completa a operatiunilor si sistemelor.
 
Centre de profit independente
 
Se va lua in calcul transformarea unor activitati ale companiei, cum ar fi activitatile privind zborurile charter, cargo, centrul de training, activitatea tehnica, in centre de profit independente, insa aceste decizii vor fi luate pe baza unor analize defalcate si detaliate in perioada imediat urmatoare. Toate aceste activitati vor ramane parte a companiei TAROM, activand ca unitati de business independente si orientate spre profit.
 
Directia Tehnica
 
Directia Tehnica TAROM in forma sa actuala este organizata ca o divizie de intretinere interna. Divizia este un activ cheie pentru companie, deoarece pe langa unitatea de intretinere care include ateliere de reparatii, unelte, piese de schimb, platforme de efectuare a lucrarilor etc., trebuie luate in considerare know-how-ul si forta de munca ultracalificata pentru trei dintre cele mai utilizate flote de aeronave din lume: Airbus, Boeing si ATR. Acest lucru se datoreaza faptului ca unitatea realizeaza intern aproape toate verificarile pentru flota din dotare. Directia Tehnica a companiei TAROM intruneste absolut toate criteriile pentru a fi pozitionata drept un concurent puternic pe piata, insa pentru aceasta are nevoie de o conducere independenta si o structura de guvernanta proprie. Se va analiza transformarea Directiei Tehnice TAROM intr-o entitate separata care ar continua sa functioneze sub conducerea companiei TAROM, dar responsabila de propriile rezultate financiare, folosind la maximum toate activele sale, forta de munca si toate facilitatile.