Mos Craciun, escortat de aviatia americana

Mos Craciun, escortat de aviatia americana
In Ajunul Craciunului, sute de mii de copii din toata lumea se vor aduna in jurul calculatoarelor sau telefoanelor pentru a urmari in timp real traseul lui Mos Craciun, in timp ce aduce cadouri.
 
In 1955, un copil din Colorado, SUA, a sunat la un numar de telefon primit pentru a vorbi cu Mos Craciun, la o linie telefonica special creata pentru cei mici. Doar ca in graba, acesta a tastat gresit si a ajuns sa sune la Comandamentul Continental al Apararii Aeriene Americane, chiar in Ajun. 
 
Colonelul Harry Shoup a fost cel care a raspuns si care a pornit traditia, spunandu-le copiilor ca Mos Craciun este pe drum, de la Polul Nord, asa cum le arata mesajele primite prin radare.
 
De atunci, traditia a continuat in fiecare an, sub numele „North American Air Defense Command (NORAD) Tracks Santa”. Operatiunea prin care Mos Craciun este escortat prin toata lumea in Ajunul Craciunului este urmarita pe internet de milioane de copii, cu sufletul la gura. 
 
1.250 de voluntari participa direct din Colorado la acest proiect gigantic, care continua povestea frumoasa a lui Mos Craciun. Copii cu varste care incep de la 4 ani suna la linia telefonica NORAD si intreaba lucrurile cele mai importante. Cand ajunge Mosul la ei acasa, unde este in acest moment si ce fel de daruri are in sania lui?
 
Rutina NORAD consta in misiuni de avertizare si control aerospatial timp de 365 de zile. Aici se folosesc avioanele de lupta, cand Mos Craciun face primele opriri in provinciile canadiene din nord-est. De aici pleaca spre nordul Americii, apoi la sud, inainte si inapoi de-a lungul polilor. 
 
„Canada va conduce misiunea avioanelor de lupta din acest an, iar cand Mos Craciun se apropie de nordul Americii, avioanele urca, se asigura ca este el, se verifica planul de zbor pe care el ni l-a dat si-l lasam sa-si urmeze drumul”, spune locotenentul-comandor Bill Lewis. Cat Mos Craciun isi face rundele, voluntarii din call-center sfatuiesc copiii sa se culce inainte de miezul noptii, potrivit adevarul.ro. 
 
NORAD se foloseste de sistemul de radare, care cuprinde 47 de instalatii amplasate de-a lungul nordului Canadei si statului Alaska. In momentul in care Mosul paraseste Polul Nord, incep sa fie folositi satelitii fixati asupra aceluiasi punct de pe Pamant, la 37.000 de kilometri distanta. 
 
Acestia au senzori infrarosu, ceea ce inseamna ca pot detecta surse de caldura. Nasul lui Rudolf, in acest caz, are aceeasi „semnatura” de infrarosii precum o lansare de racheta. Satelitii detecteaza nasul renului fara nicio problema. 
 
SantaCam este un sistem de camere de luat vedere, pus in folosinta in 1998. Camerele digitale high-tech sunt amplasate in diferite colturi din lume si sunt folosite o singura zi pe an, in Ajun. Acestea sunt pornite cu o ora inainte ca Mos Craciun sa intre intr-o tara,  iar dupa ce este pozat alaturi de renii sai, sunt inchise. Imaginile sunt urcate imediat pe site. 
 
Mos Craciun este escortat de avioane CF-18, pe teritoriul Canadei, iar in America avionele de lupta F-15, F16 sau F-22 intra in actiune si zboara alaturi de acesta si renii sai, Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner, Blitzen si Rudolf.  
 
Site-ul noradsanta.org a avut 22,3 milioane de vizitatori din 235 de tari, numai in luna decembrie. Pagina de Facebook a programului a ajuns peste 1,2 milioane de fani. In 2012, 25 de milioane de oameni au urmarit calatoria Mosului pe telefon, calculator sau e-mail.