Ce se intampla cu un avion cand toate motoarele cedeaza
Uneori, fie ca vorbim de erori mecanice, erori umane sau pur ghinion, se intampla ca ambele motoare ale unui avion sa se opreasca in mijlocul zborului, iar simplul gand ca asa ceva se poate intampla intr-un zbor in care te afli si tu este unul de-a dreptul terifiant.
Sa luam un exemplu concret. In 2001, zborul 236 de la Air Transat zbura de la Toronto la Lisabona. Vreme de sase ore, combustibilul avionului s-a scurs fara ca vreunul din piloti sa realizeze. Cand primul motor a incetat sa mai functioneze, Capitanul Robert Piche a anuntat controlorii de trafic aerian ca va abate zborul spre Insulele Azore. Peste zece minute, a cedat si celalalt motor. Piche si primul ofiter Dirk DeJager au fost nevoiti sa planeze Airbusul A330 fara motoare. Au facut asta vreme de 19 minute inainte sa aiba parte de o aterizare fortata la Lajes Air Base.
Incidentul de mai sus s-a terminat cu bine, fara victime. A ramas in istorie ca fiind cel mai lung zbor parcurs de un avion de pasageri fara motoare. De asemenea, ne aminteste ca, desi uneori avioanele pot pierde ambele motoare, inca exista sanse ca totul sa se termine cu bine.
„Desi poate sa va surprinda, nu e deloc rar ca avioanele sa coboare in ceea ce pilotii numesc zbor in gol, cand motoarele au zero putere”, a explicat pilotul Patrick Smith in cartea sa, „Cockpit Confidential”. „Ele inca opereaza si alimenteaza sistemele vitale, dar nu mai imping. De multe ori ai planat fara sa stii. Se intampla la aproape fiecare zbor”. Pilotul a mai spus ca principalii vinovati in cazul in care cedeaza motoarele sunt combustibilul consumat, cenusa vulcanica si impactul cu pasarile.
Smith a explicat ca acest zbor in gol este ca si cum ai cobori cu masina un deal fara ambreiaj. Mai mult, un avion comercial obisnuit functioneaza cam asa – la fiecare 10 mile strabatute in fata, pierde o mila in altitudine. Daca in mijlocul unui zbor – cand avionul se afla de obicei la altitudinea de 7 mile – ambele motoare cedeaza, avionul va putea zbura 70 de mile pana sa ajunga la pamant.
Unul din cele mai faimoase cazuri in care un avion comercial a fost fortat sa planeze dupa ce a pierdut puterea ambelor motoare a fost asa-zisul miracol de pe raul Hudson, din 2009. Atunci, Capitanul Chesley Sullenberger a aterizat cu succes un Airbus A320 pe raul Hudson, dupa ce un stol de gaste a trecut prin motoare. Tinand cont ca aterizarile pe apa sunt considerate, de cele mai multe ori, sinucideri curate, ceea ce au facut Sullenberger si co-pilotul Jeffrey Skiles a fost considerat o minune.
Poate cel mai important lucru pe care trebuie sa ni-l amintim este ca avioanele sunt construite in asa fel incat, daca unul din motoare esueaza la decolare, avionul sa poata sa se ridice de la pamant si sa ajunga la destinatie in siguranta. Conform lui Smith, la decolare este nevoie de mult mai multa putere decat in mijlocul zborului. Asadar, daca un avion poate rezista fara un motor la decolare, cel mai probabil va rezista si fara ambele in mijlocul zborului.
sursa: playtech.ro