Detaliul pe care putini pasageri il observa: de ce sunt gaurite ferestrele avioanelor

Detaliul pe care putini pasageri il observa: de ce sunt gaurite ferestrele avioanelor
Misterul gaurilor de doar cativa milimetri pe care le putem observa la baza geamurilor din majoritatea avioanelor de pasageri a fost explicat de pilotul si scriitorul Mark Vanhoenacker, Senior First Officer la British Airways, intr-un material publicat de revista Slate.
 
Fiecare fereastra din cabina pasagerilor este compusa, de regula, din trei geamuri, ale caror roluri difera in functie de pozitia lor. Principalul scop al panoului aflat cel mai aproape de pasager, de pilda, este acela de a proteja urmatorul strat de zgarieturi. Orificiul despre care vorbeste Mark Vanhoenackerse in articolul publicat pe slate.com se numeste supapa de aerisire si se afla in stratul din mijloc al acestor ferestre. De cele mai multe ori, aceasta trece neobservata de pasageri, insa, odata observata, poate ajunge sa ii puna pe ganduri pe cei care au locuri „la geam”. 
 
Conform pilotului de la British Airways, rolul acestei supape este unul destul de important pentru siguranta cabinei de pasageri, intrucat contribuie la echilibrarea diferentei de presiune inregistrate in timpul unui zbor. Pe masura ce aparatul de zbor se ridica de la sol, presiunea aerului scade atat in cabina cat si in afara ei, insa sistemul de presurizare al aeronavei mentine un anumit nivel de siguranta in interior. Datorita acestei supape, diferenta de presiune este resimtita cel mai puternic de geamurile exterioare ale aparatelor de zbor.
 
„Scopul supapei de aerisire din geamul interior al ferestrei este sa permita echilibrarea presiunii intre cabina pasagerilor si aerul dintre panouri, astfel incat presiune din interiorul cabinei sa fie aplicata doar pe stratul exterior”, explica Marlowe Moncur, directorul tehnic al unei firme care produce astfel de ferestre. In situatia extrem de putin probabila in care geamul exterior ar ceda, presiunea ar fi preluata de panoul din mijloc, caz in care ar aparea, intr-adevar, o usoara scurgere de aer prin supapa respectiva, care ar fi tinuta sub control, insa, de sistemul de presurizare al avionului. 
 
Conform unui inginer aeronautic contactat de Mark Vanhoenackerse, pe nume Bret Jensen, aceasta supapa de aerisire mai are, insa, un rol important: acela de a degaja umiditatea formata de aerul dintre geamuri si, implicit, de a preveni formarea de abur sau geheata pe suprafata ferestrei. In unele cazuri, insa, intre aceste straturi se formeaza, totusi, mici flori de gheata. Conform expertilor consultati de pilot, acestea sunt cauzate de condensarea apei atunci cand aerul din cabina intra in contact cu suprafata rece a geamului exterior, unde temperaturile pot ajunge pana la -21 de grade Celsius.